Drum
Editor
Drum Editor är i grund och botten samma sak som Key Editor.
Skillnaden ligger i små detaljer som gör Drum Editor
otroligt klumpig till det mesta förutom trummor och dylikt.
Upplägget är detsamma, notvärden vertikalt
och tid horisontalt. Skillnaden ligger i att varje not kan
ha ett eget namn, t.ex. BasKagge och att man i fönstret
ej kan se vart noterna slutar utan endast vart de börjar
då detta oftast är det intressanta vad gäller
trummor. Man kan även ha olika kvantiseringsvärden
för olika noter, detta förenklar om man t.ex. vill
kvantisera baskagge efter helnoter och hi-hat efter 16-delar.
Stora delar av fönstret har exakt samma knappar som fungerar
på samma sätt, därför tänker jag
enbart gå igenom de saker som skiljer sig.
Men innan vi gräver ned oss helt och hållet i Drum
Editor fönstret och alla dess verktyg så kan det
kanske vara lämpligt att förklara hur trumprogrammering
i MIDI fungerar. Eftersom MIDI är kontrollmeddelanden
så kan man ju tro att det då bör finnas ett
speciellt meddelande för varje trumma. Alltså att
baskagge och virvel skulle ha egna adresser. Något sådant
finns dock inte, att man ens pratar om noter i MIDI är
egentligen osanning i sig. MIDI noter baseras bara på
att man valt att ett visst meddelande skall vara en viss not.
Samma medellande går lika bra att använda för
att styra Mute knappar på en mixer eller att växla
färgfilter i en spotlight. Så fungerar det också
vad gäller trummor, en viss not slår an en viss
trumma. Enligt General MIDI standarden så är C1
baskagge, D1 virvel, o.s.v. Detta är dock helt och hållet
upp till syntfabrikanter och därmed är det olika
på olika syntar, både i mjuk- och hårdvaru
form. Detta kan verka vara en enda stor ogreppbar röra,
men det är faktiskt ganska enkelt.
Grundtanken är att en not slår an en trumma, vilken
not som slåt an vilken trumma får man helt enkelt
ta reda på. I de allra flesta fall följer detta
standarden på ett ungefär vilket ändå
gör det överskådligt och lättanvänt.
Sen ska man komma ihåg att det inte alltid är enklast
att jobba i Drum Editor fönstret. Har man en gammal synt
som man gillar trumljuden i så kanske man istället
vill spela in trummorna och bearbeta dem i keyeditor fönstret.
Det viktiga att förstå är att Drum Editor
och Key Editor är samma sak, det är lite som skillnaden
mellan en Moped och en Lastbil. Bägge tar dig till jobbet
men du tar dig dit på lite olika sätt och med lite
olika förutsättningar. |
|
|
Drum Solo
Drum Solo låter en lyssna endast på de valda
noten/trumman. Om man t.ex. har en synt där baskaggen
ligger på C1 och man tar Drum Solo på den noten
så kommer endast baskaggen att höras. |
|
|
Drumstick
Detta verktyg används istället för Draw verktyget
när man jobbar i Drum Editor. Sätter man ut en
not så får den volymen man valt på Insert
Velocity och längden man valt på Insert Length.
Klickar man på en redan existerande not så raderas
denna. Detta skapar inte översiktliga noter utan snarare
något man skulle kunna kalla för trummarkeringar.
Dessa ser ut som en diamant eller omkull tippad fyrkant
och talar endast om vart anslaget är och alltså
inte hur lång noten är. |
|
|
Global Quantize
Om Global Quantize är aktiverat så kommer alla
noter att ha samma kvantiseringsvärde. Detta är
kanske det vanligaste sättet att jobba på, men
om man vill kan man även deaktivera Global Quantize
och istället ställa in ett kvantiseringsvärde
för varje enskild not. |
|
|
Insert Length
Denna inställning avgör längden på
noter som ritas ut med Drumstick verktyget. När den
står på linked to drummap kommer notlängden
bestämmas av noternas enskilda kvantiserings inställning.
Detta innebär att om baskaggen som ligger på
C1 kvantiseras efter helnoter så kommer en helnot
skapas när man sätter ut en ny trummarkering på
C1. |
|
Drummap
Drummap är ett inställningsschema som används
i Drum Editor fönstret. En Drummap innehåller
många olika saker, bland annat namn på noter.
Låt oss t.ex. säga att vi har ett trumset baserat
på olika ljud från en bil. Då kanske C1
heter bildörr, C#1 heter baklucka, o.s.v. Dessutom
kan alla olika noter skickas på olika utgångar
och till olika kanaler. Noter behöver ej ligga i efterföljande
ordning utan detta kan ställas in helt efter hur man
vill jobba. På så vis kan notföljden uppifrån
och ned bli C1, D#1, F1 eller dylikt. Detta gör att
man dessutom kan placera de noter, d.v.s. trumljud man använder
längst upp så att det blir enkelt och överskådligt
att arbeta med. I Drummap setup fönstret kan man även
göra förinställda drummaps som enkelt kan
väljas och användas i andra projekt. På
så vis kan man göra lättarbetade inställningar
för sina favorit trummaskiner och favorit trumset och
snabbt få åtgång till dessa.
Jag tänker inte noggrant gå igenom alla inställningar
för hur man skapar egna drummaps och dylikt utan endast
visa lite på de olika parametrar som finns. Vill man
skapa en egen drummap till en viss trummaskin så är
detta i stort sett självförklarande och annars
hänvisar jag till manualen då detta är lite
överkurs.
|
|
|
Drummap
Selection
Här väljer man vilken drummap man vill använda.
Man kan även välja att skapa en ny drummap som
man senare kan använda i andra projekt. |
|
|
Pitch
Helt enkelt vilken not det rör sig om.
Instrument
Namnet på det "instrument" som tillhör
noten.
Quantize
Kvantiseringsinställning som är specifik
för noten. För att t.ex. kunna ha olika kvantiseringsvärden
på olika trumljud.
Mute
En Mute knapp för att enkelt kunna tysta ned
ett instrument temporärt.
Input Note
Vilken not som den ska lyssna efter på ingången.
Denna not kommer sedan att göras om till Pitch noten.
Output Note
Vilken not som skall skickas på utgången. Detta
är noten som Pitch noten kommer att förvandlas
till när den skickas vidare till en synt eller trummaskin.
"Observera att I-Note och O-Note endast används
vid mer avancerade kopplingar. För enklare saker man
kan låta dessa inställningar vara"
Channel
Vilken kanal som noten skall skickas till på
utgången. Om man har multimbrala instrument kan man
då skicka noter till olika instrument på olika
MIDI kanaler.
Output
Vilken utgång som noten skall skickas till. Detta
tillåter en att skicka olika trummor till olika trummaskiner.
Vilket innbeär att man kan arbeta med 5 trummaskiner
från ett och samma MIDI spår. |
|
©
2003 - Markus "Majken" Höglund
|