D R U M . E D I T O R

Drum Editor
Drum Editor är i grund och botten samma sak som Key Editor. Skillnaden ligger i små detaljer som gör Drum Editor otroligt klumpig till det mesta förutom trummor och dylikt. Upplägget är detsamma, notvärden vertikalt och tid horisontalt. Skillnaden ligger i att varje not kan ha ett eget namn, t.ex. BasKagge och att man i fönstret ej kan se vart noterna slutar utan endast vart de börjar då detta oftast är det intressanta vad gäller trummor. Man kan även ha olika kvantiseringsvärden för olika noter, detta förenklar om man t.ex. vill kvantisera baskagge efter helnoter och hi-hat efter 16-delar. Stora delar av fönstret har exakt samma knappar som fungerar på samma sätt, därför tänker jag enbart gå igenom de saker som skiljer sig.

Men innan vi gräver ned oss helt och hållet i Drum Editor fönstret och alla dess verktyg så kan det kanske vara lämpligt att förklara hur trumprogrammering i MIDI fungerar. Eftersom MIDI är kontrollmeddelanden så kan man ju tro att det då bör finnas ett speciellt meddelande för varje trumma. Alltså att baskagge och virvel skulle ha egna adresser. Något sådant finns dock inte, att man ens pratar om noter i MIDI är egentligen osanning i sig. MIDI noter baseras bara på att man valt att ett visst meddelande skall vara en viss not. Samma medellande går lika bra att använda för att styra Mute knappar på en mixer eller att växla färgfilter i en spotlight. Så fungerar det också vad gäller trummor, en viss not slår an en viss trumma. Enligt General MIDI standarden så är C1 baskagge, D1 virvel, o.s.v. Detta är dock helt och hållet upp till syntfabrikanter och därmed är det olika på olika syntar, både i mjuk- och hårdvaru form. Detta kan verka vara en enda stor ogreppbar röra, men det är faktiskt ganska enkelt.

Grundtanken är att en not slår an en trumma, vilken not som slåt an vilken trumma får man helt enkelt ta reda på. I de allra flesta fall följer detta standarden på ett ungefär vilket ändå gör det överskådligt och lättanvänt. Sen ska man komma ihåg att det inte alltid är enklast att jobba i Drum Editor fönstret. Har man en gammal synt som man gillar trumljuden i så kanske man istället vill spela in trummorna och bearbeta dem i keyeditor fönstret. Det viktiga att förstå är att Drum Editor och Key Editor är samma sak, det är lite som skillnaden mellan en Moped och en Lastbil. Bägge tar dig till jobbet men du tar dig dit på lite olika sätt och med lite olika förutsättningar.

T O O L B A R

Drum Solo
Drum Solo låter en lyssna endast på de valda noten/trumman. Om man t.ex. har en synt där baskaggen ligger på C1 och man tar Drum Solo på den noten så kommer endast baskaggen att höras.


Drumstick
Detta verktyg används istället för Draw verktyget när man jobbar i Drum Editor. Sätter man ut en not så får den volymen man valt på Insert Velocity och längden man valt på Insert Length. Klickar man på en redan existerande not så raderas denna. Detta skapar inte översiktliga noter utan snarare något man skulle kunna kalla för trummarkeringar. Dessa ser ut som en diamant eller omkull tippad fyrkant och talar endast om vart anslaget är och alltså inte hur lång noten är.


Global Quantize
Om Global Quantize är aktiverat så kommer alla noter att ha samma kvantiseringsvärde. Detta är kanske det vanligaste sättet att jobba på, men om man vill kan man även deaktivera Global Quantize och istället ställa in ett kvantiseringsvärde för varje enskild not.


Insert Length
Denna inställning avgör längden på noter som ritas ut med Drumstick verktyget. När den står på linked to drummap kommer notlängden bestämmas av noternas enskilda kvantiserings inställning. Detta innebär att om baskaggen som ligger på C1 kvantiseras efter helnoter så kommer en helnot skapas när man sätter ut en ny trummarkering på C1.


D R U M M A P

Drummap
Drummap är ett inställningsschema som används i Drum Editor fönstret. En Drummap innehåller många olika saker, bland annat namn på noter. Låt oss t.ex. säga att vi har ett trumset baserat på olika ljud från en bil. Då kanske C1 heter bildörr, C#1 heter baklucka, o.s.v. Dessutom kan alla olika noter skickas på olika utgångar och till olika kanaler. Noter behöver ej ligga i efterföljande ordning utan detta kan ställas in helt efter hur man vill jobba. På så vis kan notföljden uppifrån och ned bli C1, D#1, F1 eller dylikt. Detta gör att man dessutom kan placera de noter, d.v.s. trumljud man använder längst upp så att det blir enkelt och överskådligt att arbeta med. I Drummap setup fönstret kan man även göra förinställda drummaps som enkelt kan väljas och användas i andra projekt. På så vis kan man göra lättarbetade inställningar för sina favorit trummaskiner och favorit trumset och snabbt få åtgång till dessa.


Jag tänker inte noggrant gå igenom alla inställningar för hur man skapar egna drummaps och dylikt utan endast visa lite på de olika parametrar som finns. Vill man skapa en egen drummap till en viss trummaskin så är detta i stort sett självförklarande och annars hänvisar jag till manualen då detta är lite överkurs.


Drummap Selection
Här väljer man vilken drummap man vill använda. Man kan även välja att skapa en ny drummap som man senare kan använda i andra projekt.


Pitch
Helt enkelt vilken not det rör sig om.

Instrument

Namnet på det "instrument" som tillhör noten.

Quantize
Kvantiseringsinställning som är specifik för noten. För att t.ex. kunna ha olika kvantiseringsvärden på olika trumljud.

Mute
En Mute knapp för att enkelt kunna tysta ned ett instrument temporärt.

Input Note
Vilken not som den ska lyssna efter på ingången. Denna not kommer sedan att göras om till Pitch noten.

Output Note
Vilken not som skall skickas på utgången. Detta är noten som Pitch noten kommer att förvandlas till när den skickas vidare till en synt eller trummaskin.

"Observera att I-Note och O-Note endast används vid mer avancerade kopplingar. För enklare saker man kan låta dessa inställningar vara"

Channel
Vilken kanal som noten skall skickas till på utgången. Om man har multimbrala instrument kan man då skicka noter till olika instrument på olika MIDI kanaler.

Output
Vilken utgång som noten skall skickas till. Detta tillåter en att skicka olika trummor till olika trummaskiner. Vilket innbeär att man kan arbeta med 5 trummaskiner från ett och samma MIDI spår.


Key Editor <-<- Drum Editor ->-> Automation

© 2003 - Markus "Majken" Höglund