H U R . F U N G E R A R . M I D I ?

MIDI
MIDI står för Musical Instrument Digital Interface och är ett kommunikationssystem som tillåter synthar av olika fabrikat och modeller att kommunicera med varandra på samma språk. Det enklaste användningsområdet är att spela på en synt medan ljudet spelas upp på en annan synt, alltså en form av fjärrstyrning. MIDI innehåller inga ljud, man kan istället jämföra det med noterna en pianist spelar. Noterna själva ger inget ljud ifrån sig utan först när en pianist spelar stycket så uppstår själva ljudet. På samma sätt som att bra noter kan förstöras av en dålig pianist kan även MIDI förstöras av en dålig ljudmodul och tvärt om.

Med MIDI kan meddelanden som att en ton trycks ned, vilken ton det är och hur hårt den trycktes ned exempelvis skickas. Men även att tonen släpps upp och hur snabbt den släpps upp. På avancerade syntar registreras så gott som varenda knapp, reglage, pedal och ratt som man drar, trycker och skruvar på för att kunna spelas in eller skickas till en annan synth. MIDI skickas digitalt via en 5-polig DIN kontakt och tillåter bara enkelriktad kommunikation. Detta betyder att om man använder en synth för att spela in midi signaler i Cubase och sedan vill spela upp det med samma synt så behövs två midi sladdar, en åt varje håll. Observera att detta endast gäller normala MIDI kontakter, på nyare synthar kan det även finnas Serial eller USB kontakter där en sladd skickar åt bägge håll. MIDI skickas dessutom bit för bit, vilket gör att om man trycker ned 3 toner samtidigt så spelas de upp en efter en. Detta sker dock så snabbt att örat uppfattar det som att de spelas samtidigt.


5-Polig DIN Standard Kontakt. Endast pol 1-2-3 används i MIDI sammanhang.

GM: General MIDI
I moderna synthar finns det ofta flera hundra Program (Ljud, Instrument) att tillgå som dessutom kan spelas upp på 16 kanaler. Programmen är vanligtvis uppdelade i s.k. Banker, som är en samling med upp till 128 olika ljud. Om jag vill spela upp ett midistycke som komponerades med en annan synth än den jag har kan detta leda till problem. Program nummer 14 på Bank 2 kan vara helt olika på olika synthar, på den ena kanske det är en säckpipa medan det på den andra är en elgitarr. För att lösa detta skapades General MIDI som är ett system där man har en Bank som innehåller bestämda instrument. Program 12 i General MIDI är t.ex. alltid Marimba och Trummor spelas alltid upp från kanal 10. När detta system utvecklades så var det smått fantastiskt, nu kunde man komponera en poplåt med piano, bas, trummor och stråkar på en Yamaha synt och sedan spela upp stycket på en Roland synt och höra samma instrument spela. Pianot skulle visserligen låta olika från synt till synt men man skulle alltid höra att det var ett piano. Problemet med detta är att många synttillverkare vill rikta in sina syntar på speciella områden, en synt ska vara till för techno musik och en annan ska ha ett så bra piano ljud som möjligt. Eftersom en synth har en begränsad mängd plats att lagra ljuden i blir det oftast General MIDI Banken man väljer att snåla in på. Vilket har lett till att det ganska konsekvent är så att de synthar som stöder General MIDI har sina sämsta ljud samlade i General MIDI Banken. Det område där General MIDI användes flitigast var antagligen i datorspel då man kunde spela upp musiken på MIDI chippet som fanns på ljudkortet med rätt instrument oavsett vilket ljudkort man hade. Numera är dock musiken nästan alltid ljudfiler eller spår på en cd skiva. På hemsidor runt om i världen dyker man titt som tätt på en och annan MIDI fil som utnyttjar just General MIDI. Tyvärr har det som en gång var tänkt att revolutionera MIDI kanske blivit den största anledningen att MIDI fått ett dåligt rykte. När folk pratar om att MIDI låter dåligt är det ofta General MIDI de egentligen talar om, där de kan ha hört Ace Of Base's senaste låt uppspelat på en hemsida genom deras gamla Soundblaster ljudkort.

MIDI Signaler
MIDI bygger på det binära talsystemet och signalerna är 1 Byte stora, d.v.s. 8 Bit. Två av dessa Bitar är reserverade till felkorrigering det är de övriga sex som utgör själva signalen. Eftersom varje Bit ändera kan vara 1 eller 0 finns det två möjliga lägen. Två upphöjt i sex = 128, vilket är det magiska talet när det gäller MIDI kommunikation. Normalt sett räknar man dock från 0 vilket ger att de flesta parametrar sträcker sig från 0-127 som t.ex. Volym, Sustain och Modulation. Ett normallt midi meddelande kan då bestå av 3 Byte, alltså 3 tågvagnar som färdas genom MIDI sladden. Den första Byten säger att en ton ska spelas och på vilken kanal, den andra vilken ton det är och den sista vilken volym tonen har.

Note ON -- Tonnummer -- Volym (Velocity)
10010000 -- 00111100 -- 00100000

På detta sätt kan man spela upp stycken med kompletta symfoniorkestrar där varje not addresseras till den kanal och det instrument den hör hemma hos. Det går även att styra avancerade saker som tempo växlingar och filtersvep vilket gör MIDI till ett väldigt kraftfullt verktyg om man hanterar det.


© 2003-2005 - Markus "Majken" Höglund