MIDI
MIDI står för Musical Instrument Digital Interface
och är ett kommunikationssystem som tillåter
synthar av olika fabrikat och modeller att kommunicera
med varandra på samma språk. Det enklaste
användningsområdet är att spela på
en synt medan ljudet spelas upp på en annan synt,
alltså en form av fjärrstyrning. MIDI innehåller
inga ljud, man kan istället jämföra det
med noterna en pianist spelar. Noterna själva ger
inget ljud ifrån sig utan först när en
pianist spelar stycket så uppstår själva
ljudet. På samma sätt som att bra noter kan
förstöras av en dålig pianist kan även
MIDI förstöras av en dålig ljudmodul och
tvärt om.
Med MIDI kan meddelanden som att en ton trycks ned, vilken
ton det är och hur hårt den trycktes ned exempelvis
skickas. Men även att tonen släpps upp och hur
snabbt den släpps upp. På avancerade syntar
registreras så gott som varenda knapp, reglage,
pedal och ratt som man drar, trycker och skruvar på
för att kunna spelas in eller skickas till en annan
synth. MIDI skickas digitalt via en 5-polig DIN kontakt
och tillåter bara enkelriktad kommunikation. Detta
betyder att om man använder en synth för att
spela in midi signaler i Cubase och sedan vill spela upp
det med samma synt så behövs två midi
sladdar, en åt varje håll. Observera att
detta endast gäller normala MIDI kontakter, på
nyare synthar kan det även finnas Serial eller USB
kontakter där en sladd skickar åt bägge
håll. MIDI skickas dessutom bit för bit,
vilket gör att om man trycker ned 3 toner samtidigt
så spelas de upp en efter en. Detta sker dock så
snabbt att örat uppfattar det som att de spelas samtidigt.

5-Polig DIN Standard Kontakt. Endast pol 1-2-3 används
i MIDI sammanhang.
GM: General MIDI
I moderna synthar finns det ofta flera hundra
Program (Ljud, Instrument) att tillgå som dessutom
kan spelas upp på 16 kanaler. Programmen är
vanligtvis uppdelade i s.k. Banker, som är en samling
med upp till 128 olika ljud. Om jag vill spela upp ett
midistycke som komponerades med en annan synth än
den jag har kan detta leda till problem. Program nummer
14 på Bank 2 kan vara helt olika på olika
synthar, på den ena kanske det är en säckpipa
medan det på den andra är en elgitarr. För
att lösa detta skapades General MIDI som är
ett system där man har en Bank som innehåller
bestämda instrument. Program 12 i General MIDI är
t.ex. alltid Marimba och Trummor spelas alltid upp från
kanal 10. När detta system utvecklades så var
det smått fantastiskt, nu kunde man komponera en
poplåt med piano, bas, trummor och stråkar
på en Yamaha synt och sedan spela upp stycket på
en Roland synt och höra samma instrument spela. Pianot
skulle visserligen låta olika från synt till
synt men man skulle alltid höra att det var ett piano.
Problemet med detta är att många synttillverkare
vill rikta in sina syntar på speciella områden,
en synt ska vara till för techno musik och en annan
ska ha ett så bra piano ljud som möjligt. Eftersom
en synth har en begränsad mängd plats att lagra
ljuden i blir det oftast General MIDI Banken man väljer att snåla
in på. Vilket har lett till att det ganska konsekvent
är så att de synthar som stöder General
MIDI har sina sämsta ljud samlade i General MIDI
Banken. Det område där General MIDI användes
flitigast var antagligen i datorspel då man kunde
spela upp musiken på MIDI chippet som fanns på
ljudkortet med rätt instrument oavsett vilket ljudkort
man hade. Numera är dock musiken nästan alltid
ljudfiler eller spår på en cd skiva. På
hemsidor runt om i världen dyker man titt som tätt
på en och annan MIDI fil som utnyttjar just General
MIDI. Tyvärr har det som en gång var tänkt
att revolutionera MIDI kanske blivit den största
anledningen att MIDI fått ett dåligt rykte.
När folk pratar om att MIDI låter dåligt
är det ofta General MIDI de egentligen talar om,
där de kan ha hört Ace Of Base's senaste låt
uppspelat på en hemsida genom deras gamla Soundblaster
ljudkort.
MIDI Signaler
MIDI bygger på det binära talsystemet
och signalerna är 1 Byte stora, d.v.s. 8 Bit. Två
av dessa Bitar är reserverade till felkorrigering
det är de övriga sex som utgör själva
signalen. Eftersom varje Bit ändera kan vara 1 eller
0 finns det två möjliga lägen. Två
upphöjt i sex = 128, vilket är det magiska talet
när det gäller MIDI kommunikation. Normalt sett
räknar man dock från 0 vilket ger att de flesta
parametrar sträcker sig från 0-127 som t.ex.
Volym, Sustain och Modulation. Ett normallt midi meddelande
kan då bestå av 3 Byte, alltså 3 tågvagnar
som färdas genom MIDI sladden. Den första Byten
säger att en ton ska spelas och på vilken kanal,
den andra vilken ton det är och den sista vilken
volym tonen har.
Note ON -- Tonnummer -- Volym (Velocity)
10010000 -- 00111100 -- 00100000
På detta sätt kan man spela upp stycken med
kompletta symfoniorkestrar där varje not addresseras
till den kanal och det instrument den hör hemma hos.
Det går även att styra avancerade saker som
tempo växlingar och filtersvep vilket gör MIDI
till ett väldigt kraftfullt verktyg om man hanterar
det. |