T R A C K . T Y P E S

Track Types
I Cubase finns ett flertal olika spår/kanal typer att tillgå. Dessa används för att hantera olika saker t.ex. Audio, MIDI och Video. För att skapa ett nytt spår i Cubase väljer man Add Track i Project menyn. Här finns de olika spårtyperna men även Multiple som tillåter en att direkt skapa flera spår av samma typ. Genom att högerklicka på det tomma grå fältet i den nedre vänstra delen av Project skärmen kan man även skapa nya spår genom menyn som då öppnas. När man väl skapat ett nytt spår så kan man förstora eller förminska detta i höjdled genom att ta tag i nederkant och dra ut eller trycka ihop det. Klickar man mitt på spåret kan man även ta tag och flytta hela spåret uppåt och nedåt bland det aktuella projektets spår. På så vis kan man enkelt arrangera sitt Project fönster precis som man vill ha det.

Det finns också ett litet knep som halverar tiden det tar att skapa nya spår i projektet. Om man dubbelklickar i det grå fältet där spåren hamnar när man skapar dem så skapar man direkt ett nytt spår. Den spårtyp som används är då den spårtyp som är makerad när man dubbelklickar. Låt mig ge ett litet exempel, vi har ett projekt med 8 Audio och 3 MIDI spår. Vi behöver skapa ett nytt MIDI spår och två nya Audio spår. Först markerar vi ett av de existerande MIDI spåren genom at klicka en gång på det. Färgen ändras då på spåret från blå till en ljusare vitblå färg. Sedan dubbelklickar vi i det tomma fältet en gång. Vips har vi ett nytt MIDI spår. Markera nu ett Audio spår genom att klicka en gång på det och dubbelklicka sedan två gånger i det tomma fältet. Plötsligt har vi då totalt 10 Audio spår och 4 MIDI spår utan att ha behövt klicka i någon meny eller dylikt. Om man precis skapat ett nytt projekt och inte har några spår framme och dubbelklickar kommer det bli ett MIDI spår som skapas.

Audio Track
Audio spår används för att spela upp eller spela in mono eller stereo ljudfiler. De går också att använda som effekt retur om man t.ex. vill använda hårdvaru effekter utanför datorn. Varje enskilt Audio spår har en egen 4-bands EQ och det har även ett antal platser för Insert och Send effekter. Audio spår kan ha ett oändligt antal Automations spår som visas och döljs genom att klicka på det lilla plus och minus tecknet i nedre vänstra hörnet.


Folder Track
Folder spår är till för att samla ihop andra spår i en mapp som man enkelt kan dölja och visa. Flyttar man ett spår ovanpå ett Folder spår blir markören en grön pil. Släpper man då ned spåret där kommer det att hamna inuti Folder spåret. Klickar man på det lilla minus och plus tecknet längst ned i vänstra hörnet på folder spåret så kommer de spår som ligger inuti Foldern att döljas eller visas. Folder spår har ingen annan funktion än just den grafiska, de är endast till för att kunna ordna upp arbetsytan på ett smidigt sätt. Folder spår kan ha vilken spår typ som helst inuti sig förutom Master Automation. Alltså går det att lägga ett Folder spår inuti ett annat Folder spår.


Group Track
Group spår fungerar på samma sätt som Audio spår. Skillnaden är att de ej kan spela in eller spela upp audio filer. Istället används de för att göra justeringar på ett flertal spår. När ett Group spår skapas kommer detta automatiskt att finnas som utgång i Cubase som kan användas för att skicka ut ljudet från Audio spår på. På så vis kan man t.ex. skicka alla trum kanaler i ett projekt till ett Group spår. Ändrar man på volymen på Group spåret kommer det då att verka som om man ändrade på volymen på alla trum kanalerna. Lär man sig att använda Group spår kan man ofta spara in datorkraft och förenkla redigering. Group spår kan precis som Audio spår ha Automations spår.


MIDI Track
MIDI spår innehåller inga ljud utan används för att spela upp och spela in MIDI meddelanden. För att påverka dessa finns även speciella MIDI Insert och Send effekter att tillgå. MIDI spår kan även användas för att koppla Meddelanden som kommer på en MIDI ingång till en valfri MIDI utgång. MIDI spår kan precis som Audio och Group spår ha Automations spår.


Marker Track
Marker spår används för att kunna dela upp projekt i olika delar för att förenkla redigering. På så vis kan man enkelt hoppa mellan de markers man satt ut och slipper zooma in och ut för att hitta igen rätt tidspunkt i projektet. Detta är extra hjälpsamt på längre projekt t.ex. ljudläggning av film och radio teatrar, men kan även vara behändigt vid musikinspelningar och andra kortare projekt.


Master Automation Track
Master Automation spåret fungerar precis som Automations spår till Audio, Group och MIDI spår. Skillnaden är att detta spår enbart påverkar de parametrar som finns på Master spåret. Man kan endast ha ett Master Automation Track per projekt.


Video Track
Video spår används för att spela upp video filer. Cubase tillåter endast ett Videospår per projekt. De format som är stödda är Quicktime, Video For Windows och DirectShow vilket betyder att man även kan spela upp Mpeg, DivX, Xvid och dylika format om man har den nödvändiga DirectShow progamvaran för detta. När en videofil importerats till cubase kommer thumnails att skapas så att man kan se små bilder på var i filmen man är. I preferences fönstret under file menyn kan man stänga av och sätta på dessa thumbnails och tillåta dem att använda mer eller mindre minne beroende på hur mycket datorresurser man vill tillåta Video spåret att använda.


T R A C K . S E T T I N G S

Mute
Denna knapp tystar ned ett helt spår tillfälligt. Observera att spåret fortfarande kommer att stjäla system kraft. Vill man "inaktivera" en Audio kanal så att den inte stjäl systemkraft kan man trycka med högra musknappen och välja Disable Track. Detta fungerar dock endast med Audio kanaler och ej Midi eller övriga kanaler.

Solo
Solo knappen tillåter en att lyssna på endast en eller vissa kanaler. Man kan säga att det är en inverterad Mute knapp. Den Mute'ar alla kanaler som Solo ej är nedtryckt på.


Read Automation
Automation kommer endast att läsas om Read Automation nedtryckt. Detta gör att man enkelt kan slå av och på den Automation man gjort genom att trycka på denna knapp. När Read Automation är nedtryckt kan man även editera Automationspunkter.

Write Automation
Write Automation är till för att ge möjlighet att programmera automation i realtid. Om Write Automation är nedtryckt och man spelar upp projektet så så kommer alla regelförflyttningar och knapptryckningar på den aktuella kanalen att registreras och spelas in. Detta kan sedan spelas upp genom att avaktivera Write Automation och aktivera Read Automation och sedan spela upp projektet.


Record Enable
När rec trycks in och man spelar in något kommer endast de kanaler som Record Enable är aktiverat på att spela in ljudet och MIDI datan som kommer in. Observera att när Record Enable är nedtryckt kommer den lilla signalmätaren på MIDI och Audio spår att visa ingångsljudet på kanalen istället för utljudet. Detta kan göra att man tror att en kanal är tyst fatän den ej är det. När man klickar på ett spår och markerar detta kommer Record Enable automatiskt att aktiveras på spåret.

Monitor
Monitor spelar upp ljudet på kanalens valda ingång. Detta betyder att om jag kopplat en mikrofon till ingång 1 och valt ingång 1 som min Audiokanals ingång så kommer jag att höra mig själv genom högtalarna när Monitor är nedtryckt. Om det finns några effekter på den aktuella kanalen så kommer dessa höras på ljudet som spelas upp. Mer om detta i ett senare kapitel.


Mono / Stereo
Denna knapp ändrar kanalens stereo inställningar. Den ändrar inte på ljudfilen på kanalen på något vis utan är en inställning som bestämmer hur inspelning och uppspelning skall ske. Om en mono Event ligger på en stereo kanal och tvärtom kommer denna att gråskuggas och texten Mono/Stereo Mismatch kommer att stå på Eventen. Denna kommer då inte spelas upp förrän man ändrat på Mono/Stereo inställningen.

Musical (Tempo) / Linear (Time) Timebase
Om en kanal använder Musical Timebase kommer Events, Parts och dylikt att vara beroende på tempot. Om tempot ändras så kommer alltså dessa att följa med. Om en kanal däremot använder Linear Timebase så kommer Parts, Events och dylikt att vara låst efter tidspunkter och kommer därmed inte att flytta på sig om tempot ändras. För att förklara detta bättre kan jag förklara hur tempoändringar i Cubase fungerar. Om tempot ändras från 90BPM till 45BPM kommer inte uppspelningen att ske hälften så fort utan istället kommer alla Events och Parts få dubbla avståndet till varandra. Om de använder Musical Timebase d.v.s. om de istället använder Linear Timebase så ligger de stilla. Grovt förenklat kan man säga att Musical Timebase lämpar sig bäst för musik och Linear Timebase lämpar sig bäst till tidsbaserade projekt som t.ex. filmljudläggning. Observera att man ej skall skifta mellan dessa två inställningar upprepade gånger eftersom man förlorar lite precision vid varje byte p.g.a. konverteringen mellan de olika formaten.

Lock Track
När Lock Track är nedtryckt går det ej att redigera Parts och Events på den aktuella kanalen. Vilket kan vara bra för att undvika oönskade redigeringar.


Edit VST Channel
Denna knapp öppnar ett nytt fönster som fungerar som en mini mixer för den enskilda kanalen. Hur detta fönster fungerar skall vi titta närmare på seanre.

Bypass Inserts
När Bypass Inserts trycks ned kommer signalen att kopplas förbi alla eventuella insert effekter. På så vis kan man höra den opåverkade ljudsignalen på både MIDI, Audio och Group kanaler.

Bypass EQ
Detta fungerar på samma sätt som Bypass Inserts fast det gäller istället kanalens EQ. Denna knapp finns endast på Audio och Group kanaler.

Disable Sends
Om Disable Sends är nedtryckt kommer inte någon signal från den aktuella kanalen skickas till eventuella send effekter. Detta gäller både MIDI, Audio och Group kanaler.


Drum Editor
Denna knapp slår på och av Drum Editor som automatiskt val av MIDI redigerare när man dubbelklickar på en MIDI Part.


Add Position Marker (Ins)
Klickar man på denna knapp kommer en Position Marker att läggas till i Marker listan på den punkt Project Cursorn befinner sig.

Add Cycle Marker
Denna knapp lägger till en Cycle Marker runt Left & Right Locator.


Locate
I Locate menyn kan man genom att välja mellan Left & Right Locator direkt förflytta Project Cursorn till den valda punkten.

Cycle

Cycle tillåter en att placera Left & Right Locator kring de Cycle Markers som projektet har. Detta kan användas tillsammans med locate för att sätta ut Left & Right Locator runt en Cycle marker och sedan förflytta Project Cursorn till ändera Locator.

Zoom

Väljer man här en av projektets Cycle Markers kommer zoom läget ändras så att man endast kommer att se det område Cycle Markern omringar.


Toolbar <-<- Track Types ->-> Inspector

© 2003 - Markus "Majken" Höglund