Track
Types
I Cubase finns ett flertal olika spår/kanal typer att
tillgå. Dessa används för att hantera olika
saker t.ex. Audio, MIDI och Video. För att skapa ett
nytt spår i Cubase väljer man Add Track i Project
menyn. Här finns de olika spårtyperna men även
Multiple som tillåter en att direkt skapa flera spår
av samma typ. Genom att högerklicka på det tomma
grå fältet i den nedre vänstra delen av Project
skärmen kan man även skapa nya spår genom
menyn som då öppnas. När man väl skapat
ett nytt spår så kan man förstora eller förminska
detta i höjdled genom att ta tag i nederkant och dra
ut eller trycka ihop det. Klickar man mitt på spåret
kan man även ta tag och flytta hela spåret uppåt
och nedåt bland det aktuella projektets spår.
På så vis kan man enkelt arrangera sitt Project
fönster precis som man vill ha det.
Det finns också ett litet knep som halverar tiden det
tar att skapa nya spår i projektet. Om man dubbelklickar
i det grå fältet där spåren hamnar när
man skapar dem så skapar man direkt ett nytt spår.
Den spårtyp som används är då den spårtyp
som är makerad när man dubbelklickar. Låt
mig ge ett litet exempel, vi har ett projekt med 8 Audio och
3 MIDI spår. Vi behöver skapa ett nytt MIDI spår
och två nya Audio spår. Först markerar vi
ett av de existerande MIDI spåren genom at klicka en
gång på det. Färgen ändras då
på spåret från blå till en ljusare
vitblå färg. Sedan dubbelklickar vi i det tomma
fältet en gång. Vips har vi ett nytt MIDI spår.
Markera nu ett Audio spår genom att klicka en gång
på det och dubbelklicka sedan två gånger
i det tomma fältet. Plötsligt har vi då totalt
10 Audio spår och 4 MIDI spår utan att ha behövt
klicka i någon meny eller dylikt. Om man precis skapat
ett nytt projekt och inte har några spår framme
och dubbelklickar kommer det bli ett MIDI spår som skapas. |
|
|
Audio
Track
Audio spår används för att spela upp eller
spela in mono eller stereo ljudfiler. De går också
att använda som effekt retur om man t.ex. vill använda
hårdvaru effekter utanför datorn. Varje enskilt
Audio spår har en egen 4-bands EQ och det har även
ett antal platser för Insert och Send effekter. Audio
spår kan ha ett oändligt antal Automations spår
som visas och döljs genom att klicka på det lilla
plus och minus tecknet i nedre vänstra hörnet. |
|
|
Folder
Track
Folder spår är till för att samla ihop andra
spår i en mapp som man enkelt kan dölja och visa.
Flyttar man ett spår ovanpå ett Folder spår
blir markören en grön pil. Släpper man då
ned spåret där kommer det att hamna inuti Folder
spåret. Klickar man på det lilla minus och plus
tecknet längst ned i vänstra hörnet på
folder spåret så kommer de spår som ligger
inuti Foldern att döljas eller visas. Folder spår
har ingen annan funktion än just den grafiska, de är
endast till för att kunna ordna upp arbetsytan på
ett smidigt sätt. Folder spår kan ha vilken spår
typ som helst inuti sig förutom Master Automation.
Alltså går det att lägga ett Folder spår
inuti ett annat Folder spår. |
|
|
Group
Track
Group spår fungerar på samma sätt som Audio
spår. Skillnaden är att de ej kan spela in eller
spela upp audio filer. Istället används de för
att göra justeringar på ett flertal spår.
När ett Group spår skapas kommer detta automatiskt
att finnas som utgång i Cubase som kan användas
för att skicka ut ljudet från Audio spår
på. På så vis kan man t.ex. skicka alla
trum kanaler i ett projekt till ett Group spår. Ändrar
man på volymen på Group spåret kommer
det då att verka som om man ändrade på
volymen på alla trum kanalerna. Lär man sig att
använda Group spår kan man ofta spara in datorkraft
och förenkla redigering. Group spår kan precis
som Audio spår ha Automations spår. |
|
|
MIDI
Track
MIDI spår innehåller inga ljud utan används
för att spela upp och spela in MIDI meddelanden. För
att påverka dessa finns även speciella MIDI Insert
och Send effekter att tillgå. MIDI spår kan
även användas för att koppla Meddelanden
som kommer på en MIDI ingång till en valfri
MIDI utgång. MIDI spår kan precis som Audio
och Group spår ha Automations spår. |
|
|
Marker
Track
Marker spår används för att kunna dela upp
projekt i olika delar för att förenkla redigering.
På så vis kan man enkelt hoppa mellan de markers
man satt ut och slipper zooma in och ut för att hitta
igen rätt tidspunkt i projektet. Detta är extra
hjälpsamt på längre projekt t.ex. ljudläggning
av film och radio teatrar, men kan även vara behändigt
vid musikinspelningar och andra kortare projekt. |
|
|
Master
Automation Track
Master Automation spåret fungerar precis som Automations
spår till Audio, Group och MIDI spår. Skillnaden
är att detta spår enbart påverkar de parametrar
som finns på Master spåret. Man kan endast ha
ett Master Automation Track per projekt. |
|
|
Video
Track
Video spår används för att spela upp video
filer. Cubase tillåter endast ett Videospår
per projekt. De format som är stödda är Quicktime,
Video For Windows och DirectShow vilket betyder att man
även kan spela upp Mpeg, DivX, Xvid och dylika format
om man har den nödvändiga DirectShow progamvaran
för detta. När en videofil importerats till cubase
kommer thumnails att skapas så att man kan se små
bilder på var i filmen man är. I preferences
fönstret under file menyn kan man stänga av och
sätta på dessa thumbnails och tillåta dem
att använda mer eller mindre minne beroende på
hur mycket datorresurser man vill tillåta Video spåret
att använda. |
|
T
R A C K . S E T T I N G S |
|
Mute
Denna knapp tystar ned ett helt spår tillfälligt.
Observera att spåret fortfarande kommer att stjäla
system kraft. Vill man "inaktivera" en Audio kanal
så att den inte stjäl systemkraft kan man trycka
med högra musknappen och välja Disable Track.
Detta fungerar dock endast med Audio kanaler och ej Midi
eller övriga kanaler.
Solo
Solo knappen tillåter en att lyssna på
endast en eller vissa kanaler. Man kan säga att det
är en inverterad Mute knapp. Den Mute'ar alla kanaler
som Solo ej är nedtryckt på. |
|
|
Read
Automation
Automation kommer endast att läsas om Read Automation
nedtryckt. Detta gör att man enkelt kan slå av
och på den Automation man gjort genom att trycka på
denna knapp. När Read Automation är nedtryckt
kan man även editera Automationspunkter.
Write Automation
Write Automation är till för att ge möjlighet
att programmera automation i realtid. Om Write Automation
är nedtryckt och man spelar upp projektet så
så kommer alla regelförflyttningar och knapptryckningar
på den aktuella kanalen att registreras och spelas
in. Detta kan sedan spelas upp genom att avaktivera Write
Automation och aktivera Read Automation och sedan spela
upp projektet. |
|
|
Record
Enable
När rec trycks in och man spelar in något kommer
endast de kanaler som Record Enable är aktiverat på
att spela in ljudet och MIDI datan som kommer in. Observera
att när Record Enable är nedtryckt kommer den
lilla signalmätaren på MIDI och Audio spår
att visa ingångsljudet på kanalen istället
för utljudet. Detta kan göra att man tror att
en kanal är tyst fatän den ej är det. När
man klickar på ett spår och markerar detta kommer
Record Enable automatiskt att aktiveras på spåret.
Monitor
Monitor spelar upp ljudet på kanalens valda
ingång. Detta betyder att om jag kopplat en mikrofon
till ingång 1 och valt ingång 1 som min Audiokanals
ingång så kommer jag att höra mig själv
genom högtalarna när Monitor är nedtryckt.
Om det finns några effekter på den aktuella
kanalen så kommer dessa höras på ljudet
som spelas upp. Mer om detta i ett senare kapitel. |
|
|
Mono
/ Stereo
Denna knapp ändrar kanalens stereo inställningar.
Den ändrar inte på ljudfilen på kanalen
på något vis utan är en inställning
som bestämmer hur inspelning och uppspelning skall
ske. Om en mono Event ligger på en stereo kanal och
tvärtom kommer denna att gråskuggas och texten
Mono/Stereo Mismatch kommer att stå på Eventen.
Denna kommer då inte spelas upp förrän man
ändrat på Mono/Stereo inställningen.
Musical (Tempo) / Linear (Time) Timebase
Om en kanal använder Musical Timebase kommer
Events, Parts och dylikt att vara beroende på tempot.
Om tempot ändras så kommer alltså dessa
att följa med. Om en kanal däremot använder
Linear Timebase så kommer Parts, Events och dylikt
att vara låst efter tidspunkter och kommer därmed
inte att flytta på sig om tempot ändras. För
att förklara detta bättre kan jag förklara
hur tempoändringar i Cubase fungerar. Om tempot ändras
från 90BPM till 45BPM kommer inte uppspelningen att
ske hälften så fort utan istället kommer
alla Events och Parts få dubbla avståndet till
varandra. Om de använder Musical Timebase d.v.s. om
de istället använder Linear Timebase så
ligger de stilla. Grovt förenklat kan man säga
att Musical Timebase lämpar sig bäst för
musik och Linear Timebase lämpar sig bäst till
tidsbaserade projekt som t.ex. filmljudläggning. Observera
att man ej skall skifta mellan dessa två inställningar
upprepade gånger eftersom man förlorar lite precision
vid varje byte p.g.a. konverteringen mellan de olika formaten.
Lock Track
När Lock Track är nedtryckt går
det ej att redigera Parts och Events på den aktuella
kanalen. Vilket kan vara bra för att undvika oönskade
redigeringar. |
|
|
Edit
VST Channel
Denna knapp öppnar ett nytt fönster som fungerar
som en mini mixer för den enskilda kanalen. Hur detta
fönster fungerar skall vi titta närmare på
seanre.
Bypass Inserts
När Bypass Inserts trycks ned kommer signalen att kopplas
förbi alla eventuella insert effekter. På så
vis kan man höra den opåverkade ljudsignalen
på både MIDI, Audio och Group kanaler.
Bypass EQ
Detta fungerar på samma sätt som Bypass Inserts
fast det gäller istället kanalens EQ. Denna knapp
finns endast på Audio och Group kanaler.
Disable Sends
Om Disable Sends är nedtryckt kommer inte
någon signal från den aktuella kanalen skickas
till eventuella send effekter. Detta gäller både
MIDI, Audio och Group kanaler. |
|
|
Drum
Editor
Denna knapp slår på och av Drum Editor som automatiskt
val av MIDI redigerare när man dubbelklickar på
en MIDI Part. |
|
|
Add
Position Marker (Ins)
Klickar man på denna knapp kommer en Position Marker
att läggas till i Marker listan på den punkt
Project Cursorn befinner sig.
Add Cycle Marker
Denna knapp lägger till en Cycle Marker runt Left &
Right Locator. |
|
|
Locate
I Locate menyn kan man genom att välja mellan
Left & Right Locator direkt förflytta Project Cursorn
till den valda punkten.
Cycle
Cycle tillåter en att placera Left & Right Locator
kring de Cycle Markers som projektet har. Detta kan användas
tillsammans med locate för att sätta ut Left &
Right Locator runt en Cycle marker och sedan förflytta
Project Cursorn till ändera Locator.
Zoom
Väljer man här en av projektets Cycle Markers
kommer zoom läget ändras så att man endast
kommer att se det område Cycle Markern omringar. |
|
©
2003 - Markus "Majken" Höglund
|