O R D L I S T A

-=A=-

AAC
Advanced Audio Coding är en ny standard för att snålkoda ljudfiler. Detta är en utveckling av MP3 som tillåter högre kvalitet vid lägre bitrates. Vilket gör att den lämpar sig bra för exempelvis internetradio.

ADSR
Attack, Decay, Sustain, Release. Detta är den vanligaste s.k. envelope kurvan och används i både syntar och effekter. Om envelope kurvan används för att styra volymen på en synt så kommer Attack att var den tid det tar innan ljudets maximala volym nås. Decay kommer sedan vara tiden det tar för volymen att falla ned till Sustain volymen. Som är den volym syntens ljud kommer att ha så länge tangenten är nedtryckt. När tangenten sedan släpps upp är Release den tid det tar för ljudet att klinga ut.

AKAI
Standardformat för sample cd's. Vanliga pc datorer klarar ej av att läsa dessa skivor utan speciell programvara som exempelvis CdXtract och Chicken Systems Translator. Med dessa program kan man konvertera dessa sample cd's till andra sample format som t.ex. Soundfont, GIGA Sampler, EXS, Halion eller Kontakt samplingar. Vissa samplers klarar även av att konvertera skivorna själva, som Kontakt och Halion.

ASIO
Står för "Audio Stream In/Out" och är ett system utvecklat av Steinberg för att sänka latency (fördröjning) i ljudkort. Om det ljudkort man äger saknar ASIO drivrutiner så kommer den lägsta möjliga latencyn att vara runt 250ms i Cubase. Alltså en kvarts sekund, vilket är tiden det kommer ta från att du säger något i en mikrofon tills du hör det i dina högtalare. Detta är oacceptabelt i inspelnings sammanhang och ASIO har istället ca 5-50ms latency. D.v.s. en hundradels sekund.

Analog syntes
Se Subtraktiv syntes

Automation
I de flesta nya mixerbord och sequencerprogram finns stöd för Automation. Detta är helt enkelt en form av förbestämd styrning av reglar, parametrar och knappar. Genom att "spela in" eller "programmera" knappar, reglar, rattar och reglage som flyttar sig så kan man justera fler parametrar än man har händer och armar till samtidigt.

-=B=-

Band Pass Filter
Ett filter som tar bort allting utom ett visst frekvens område. Motsatsen till Band Reject Filter.

Band Reject Filter
Ett filter som enbart tar bort ett visst frekvens områden. Motsatsen till Band Pass Filter.

-=C=-

Chorus
Chorus används för att få ett instrument att låta som flera, eller åtminstone att låta rikare och fylligare. Om man ber två personer att spela samma melodi, samtidigt på varsin klarinett så kommer tonhöjd och tid variera. Detta är precis vad en Chorus effekt tagit vara på. Ett Chorus fungerar på samma sätt som en Flanger, med skillnaden att Delaytiden är längre 30-50ms. Dessutom finns det sällan Feedback (Rundgång) på Choruseffekter.

-=D=-

Delay
Effekt som sparar ingångssignalen och spelar upp den med en ställbar fördröjning. Kortare fördröjningar ger ett fetare "dubbat" ljud medan långa fördröjningar ger en eko effekt. Avancerade delay har ofta flera fördröjningar och möjlighet att manipulera pitch (tonhöjd), volym och panorering på varje fördröjning.

Direct X
Microsofts bibliotek för att förenkla programmering av ljud och grafik. Ett flertal av de Plugins som finns är i Direct X format. Dessa fungerar på samma sätt som VST och VSTi Plugins men har vissa begränsningar. Om alternativ ges vid installation av Plugins att välja mellan Direct X och VST så är alltid VST att föredra om Pluginen skall användas i Cubase. Värt att notera kan även vara att DXi, Direct X Instrument inte fungerar i Cubase utan endast DX, Direct X Plugins.

DX
Se Direct X

DXi
Se Direct X

-=E=-

Event
En händelse, t.ex. en MIDI Not, en inspelad Audio fil eller en Automationspunkt.

-=F=-

FLAC
Free Lossless Audio Codec är en gratiscodec för att komprimera ljud utan att försämra kvalitén. Detta gör att FLAC lämpar sig bra till arkivering till skilnad från MP3, OGG, WMA och liknande format. Med gratisprogramvara kan även FLAC formatet spelas upp i mediaspelare som t.ex. WinAmp.
http://flac.sourceforge.net

Flanger
En Flanger är en delayeffekt där delaytiden kontinuerligt ändras. Delaytiden på en Flanger är väldigt kort, 1-10ms. Denna tid är för kort för att det skall uppfattas som en fördröjning av örat. När delaytiden förändras och spelas upp med det ursprungliga ljudet uppstår ett svepande ljud som låter lite som ett jetplan. Det som händer är att fasfel uppstår där vissa frekvenser sänks och vissa höjs. I vissa Flanger effekter kan man även skicka tillbaka delar av Delaysignalen in i Delayet igen, detta skapar en rundgång som ger en metallisk och vass klang. Flanger och Chorus är väldigt nära besläktade där de stora skillnaderna är delaytiden och att Chorus ofta bygger på att flera förskjutna delay används för att skapa en stereo effekt.

-=G=-

Gate
Effekt som stänger ute ljud under en viss nivå. Om man spelat in trummor och man tycker att virveln skramlar mycket när trumslagaren stampar på baskaggen kan man med en Gate se till att mikrofonen som sitter vid virveln endast ger ifrån sig ljud när man spelar på virveln. Detta gör man genom att med threshold (tröskel) värdet stänga ute allt ljud som är längre än det lösaste virvelslaget. Denna effekt används ofta väldigt flitigt till trumljudet i hårdrockslåtar där man vill ha ett stelt "sound" utan läckage och slask i mikrofonerna.

-=H=-

High Pass Filter
Ett filter som skär ned låga, basiga frekvenser.

-=I=-

-=J=-

-=K=-

Kompressor
Effekt som strävar efter att döda dynamik, d.v.s förminska nivåskillnader. Detta görs genom att man tvingar ned topparna närmare de lägre delarna i musiken. På så vis får man ett "tight" och jämnt ljud som inte plötsligt tar överhanden i musiken. Detta används nästan alltid på tal och sång eftersom nivåskillnaderna där är extra stora, men även andra instrument som trummor, bas och gitarr komprimeras vanligtvis. Om kompressorn sänker topparna för mycket och det börjar låta onaturligt säger man att kompressorn pumpar. Detta kan vara en kul effekt men är oftast ej önskvärt.

-=L=-

Left Locator
Se Locators

LFO
Low Frequency Oscillator, används vanligtvis i syntar och effekter för att påverka en parameter över tiden. Om oscillatorn spelar upp en sinusvåg i 1Hz och använder det för att påverka panoreringen kommer ljudet på en sekund at svänga från mitten till höger sedan till vänster och sedan tillbaka till mitten igen. Detta eftersom 1Hz är en svänging per sekund och en svänging är en hel vågformsrörelse. Detta är väldigt användbart eftersom det kan användas för att hela tiden göra små ändringar fram och tillbaka vilket får det påverkade ljudet att låta mer levande.

Locators
I Cubase är detta två stycken markörer, Left och Right, som används till ett flertal saker. Bland annat är det dessa som bestämmer när en loop skall börja eller sluta. Det är även dessa som bestämmer vart Punch In och Punch Out skall vara och vilket område man skall göra en två spårs mix av när man gör en Audio Mixdown.

Low Pass Filter
Ett filter som skär ned höga, diskanta frekvenser.

-=M=-

MIDI
Musical Instrument Digital Interface. Ett internationellt system som låter syntar och annan hårdvara av olika fabrikat att kommunicera med varandra.

MP3
Komprimerat musikformat som lämpar sig bra för att lyssna på musik via internet. I komprimeringen förstörs delar av ljudinformationen vilket gör att detta format ej lämpar sig för lagring av ljudfiler.

-=N=-

-=O=-

OGG Vorbis
Komprimerat musikformat som är gratis. Håller lite högre kvalitet än MP3 filer men kräver speciella program för att kunna spelas upp. I komprimeringen förstörs delar av ljudinformationen vilket gör att detta format ej lämpar sig för lagring av ljudfiler.

-=P=-

Part
Fungerar som en behållare som kan samla upp en eller flera Events

Project Cursor
I Cubase är detta "uppspelnings strecket". D.v.s. den markör som talar om vart uppspelning skall ske från.

-=Q=-

-=R=-

Reverb
Effekt som simulerar rumsakustik. Spelar man in i rum som saknar eller har väldigt lite rumsakustik blir ljudet "torrt". Det kan då vara önskvärt att "blöta" ned ljudet med lite rumsklang vilket är vad reverb används till. Det finns flera olika typer av reverb, de vanligaste är rums reverb. D.v.s. Reverb som försöker efterapa ett rum. Men sedan finns även spring (fjäder) reverb och plate (plåt) reverb som egentligen är gamla analoga reverbtyper som nu återskapas mer eller mindre lyckat på digital väg.

Right Locator
Se Locators

Ring Modulation
Detta är något man ofta stöter på i syntar men ibland även i effekter. Två signaler multipliceras med varandra vilket skapar toner som oftast är disharmoniska och ej finns med i någon av grundsignalerna. Detta kan låta väldigt underligt och omusikaliskt, men kan även resultera i intressanta klanger när summan och grundljudet mixas samman.

-=S=-

Samples
Digitalt mätvärde, En ljudfil i CD kvalitet har en upplösning på 44.1KHz. Vilket innebär att varje sekund består av 44100 samples. Alltså används 44100 punkter per sekund i sidled för att rita ut vågformen.

Subtraktiv syntes
Bygger på att ett frekvensrikt ljud skärs ned med ett filter. D.v.s. att övertoner subtraheras från ljudet och därav namnet. Läs mer i artikeln: Subtraktiv Syntes


-=T=-

-=U=-

-=V,W=-

WinAmp
Gratis mediaspelare som av många föredras framför bl.a. Windows Mediaplayer, Real Audioplayer och Quicktime. WinAmp kan vara ett väldigt bra verktyg när man jobbar med Cubase eftersom det tillåter en att snabbt lyssna och spola fram och tillbaka i ljudfiler och cd skivor. Dessutom kan man enkelt konvertera långa listor med t.ex. mp3 filer till wav format för att sedan enkelt kunna importera i Cubase.

VST
Står för Virtual System Technology och är Steinbergs egna format för plugin effekter som t.ex. reverb och kompressorer.

VSTi

Står för Virtual System Technology Instrument och är Steinbergs egna format för plugin instrument som t.ex. orglar, synthar och trummaskiner.

-=X=-

-=Y=-

-=Z=-


© 2003-2004 - Markus "Majken" Höglund