-=A=-
AAC
Advanced Audio Coding är en ny standard
för att snålkoda ljudfiler. Detta är en
utveckling av MP3 som tillåter högre kvalitet
vid lägre bitrates. Vilket gör att den lämpar
sig bra för exempelvis internetradio.
ADSR
Attack, Decay, Sustain, Release. Detta är
den vanligaste s.k. envelope kurvan och används i
både syntar och effekter. Om envelope kurvan används
för att styra volymen på en synt så kommer
Attack att var den tid det tar innan ljudets maximala
volym nås. Decay kommer sedan vara tiden det tar
för volymen att falla ned till Sustain volymen. Som
är den volym syntens ljud kommer att ha så
länge tangenten är nedtryckt. När tangenten
sedan släpps upp är Release den tid det tar
för ljudet att klinga ut.
AKAI
Standardformat för sample cd's. Vanliga
pc datorer klarar ej av att läsa dessa skivor utan
speciell programvara som exempelvis CdXtract och Chicken
Systems Translator. Med dessa program kan man konvertera
dessa sample cd's till andra sample format som t.ex. Soundfont,
GIGA Sampler, EXS, Halion eller Kontakt samplingar. Vissa
samplers klarar även av att konvertera skivorna själva,
som Kontakt och Halion.
ASIO
Står för "Audio Stream In/Out" och
är ett system utvecklat av Steinberg för att
sänka latency (fördröjning) i ljudkort.
Om det ljudkort man äger saknar ASIO drivrutiner
så kommer den lägsta möjliga latencyn
att vara runt 250ms i Cubase. Alltså en kvarts sekund,
vilket är tiden det kommer ta från att du säger
något i en mikrofon tills du hör det i dina
högtalare. Detta är oacceptabelt i inspelnings
sammanhang och ASIO har istället ca 5-50ms latency.
D.v.s. en hundradels sekund.
Analog syntes
Se Subtraktiv syntes
Automation
I de flesta nya mixerbord och sequencerprogram finns stöd
för Automation. Detta är helt enkelt en form
av förbestämd styrning av reglar, parametrar
och knappar. Genom att "spela in" eller "programmera"
knappar, reglar, rattar och reglage som flyttar sig så
kan man justera fler parametrar än man har händer
och armar till samtidigt.
-=B=-
Band Pass Filter
Ett filter som tar bort allting utom ett visst
frekvens område. Motsatsen till Band Reject Filter.
Band Reject Filter
Ett filter som enbart tar bort ett visst frekvens
områden. Motsatsen till Band Pass Filter.
-=C=-
Chorus
Chorus används för att få ett
instrument att låta som flera, eller åtminstone
att låta rikare och fylligare. Om man ber två
personer att spela samma melodi, samtidigt på varsin
klarinett så kommer tonhöjd och tid variera.
Detta är precis vad en Chorus effekt tagit vara på.
Ett Chorus fungerar på samma sätt som en Flanger,
med skillnaden att Delaytiden är längre 30-50ms.
Dessutom finns det sällan Feedback (Rundgång)
på Choruseffekter.
-=D=-
Delay
Effekt som sparar ingångssignalen och spelar
upp den med en ställbar fördröjning. Kortare
fördröjningar ger ett fetare "dubbat"
ljud medan långa fördröjningar ger en
eko effekt. Avancerade delay har ofta flera fördröjningar
och möjlighet att manipulera pitch (tonhöjd),
volym och panorering på varje fördröjning.
Direct X
Microsofts bibliotek för att förenkla
programmering av ljud och grafik. Ett flertal av de Plugins
som finns är i Direct X format. Dessa fungerar på
samma sätt som VST och VSTi Plugins men har vissa
begränsningar. Om alternativ ges vid installation
av Plugins att välja mellan Direct X och VST så
är alltid VST att föredra om Pluginen skall
användas i Cubase. Värt att notera kan även
vara att DXi, Direct X Instrument inte fungerar i Cubase
utan endast DX, Direct X Plugins.
DX
Se Direct X
DXi
Se Direct X
-=E=-
Event
En händelse, t.ex. en MIDI Not, en inspelad
Audio fil eller en Automationspunkt.
-=F=-
FLAC
Free Lossless Audio Codec är en gratiscodec
för att komprimera ljud utan att försämra
kvalitén. Detta gör att FLAC lämpar sig
bra till arkivering till skilnad från MP3, OGG,
WMA och liknande format. Med gratisprogramvara kan även
FLAC formatet spelas upp i mediaspelare som t.ex. WinAmp.
http://flac.sourceforge.net
Flanger
En Flanger är en delayeffekt där delaytiden kontinuerligt ändras. Delaytiden på en Flanger
är väldigt kort, 1-10ms. Denna tid är för
kort för att det skall uppfattas som en fördröjning av örat.
När delaytiden förändras och spelas upp med det ursprungliga ljudet uppstår ett svepande ljud som låter lite som
ett jetplan. Det som händer är att fasfel uppstår
där vissa frekvenser sänks och vissa höjs. I vissa Flanger effekter kan
man även skicka tillbaka delar av Delaysignalen in
i Delayet igen, detta skapar en rundgång som ger
en metallisk och vass klang. Flanger och Chorus är väldigt nära besläktade där de stora skillnaderna är delaytiden och att Chorus ofta bygger på att flera förskjutna delay används för att skapa en stereo effekt.
-=G=-
Gate
Effekt som stänger ute ljud under en viss
nivå. Om man spelat in trummor och man tycker att
virveln skramlar mycket när trumslagaren stampar
på baskaggen kan man med en Gate se till att mikrofonen
som sitter vid virveln endast ger ifrån sig ljud
när man spelar på virveln. Detta gör man
genom att med threshold (tröskel) värdet stänga
ute allt ljud som är längre än det lösaste
virvelslaget. Denna effekt används ofta väldigt
flitigt till trumljudet i hårdrockslåtar där
man vill ha ett stelt "sound" utan läckage
och slask i mikrofonerna.
-=H=-
High Pass Filter
Ett filter som skär ned låga, basiga
frekvenser.
-=I=-
-=J=-
-=K=-
Kompressor
Effekt som strävar efter att döda dynamik,
d.v.s förminska nivåskillnader. Detta görs
genom att man tvingar ned topparna närmare de lägre
delarna i musiken. På så vis får man
ett "tight" och jämnt ljud som inte plötsligt
tar överhanden i musiken. Detta används nästan
alltid på tal och sång eftersom nivåskillnaderna
där är extra stora, men även andra instrument
som trummor, bas och gitarr komprimeras vanligtvis. Om
kompressorn sänker topparna för mycket och det
börjar låta onaturligt säger man att kompressorn
pumpar. Detta kan vara en kul effekt men är oftast
ej önskvärt.
-=L=-
Left Locator
Se Locators
LFO
Low Frequency Oscillator, används vanligtvis
i syntar och effekter för att påverka en parameter
över tiden. Om oscillatorn spelar upp en sinusvåg
i 1Hz och använder det för att påverka
panoreringen kommer ljudet på en sekund at svänga
från mitten till höger sedan till vänster
och sedan tillbaka till mitten igen. Detta eftersom 1Hz
är en svänging per sekund och en svänging
är en hel vågformsrörelse. Detta är
väldigt användbart eftersom det kan användas
för att hela tiden göra små ändringar
fram och tillbaka vilket får det påverkade
ljudet att låta mer levande.
Locators
I Cubase är detta två stycken markörer,
Left och Right, som används till ett flertal saker.
Bland annat är det dessa som bestämmer när
en loop skall börja eller sluta. Det är även
dessa som bestämmer vart Punch In och Punch Out skall
vara och vilket område man skall göra en två
spårs mix av när man gör en Audio Mixdown.
Low Pass Filter
Ett filter som skär ned höga, diskanta
frekvenser.
-=M=-
MIDI
Musical Instrument Digital Interface. Ett internationellt
system som låter syntar och annan hårdvara
av olika fabrikat att kommunicera med varandra.
MP3
Komprimerat musikformat som lämpar sig bra
för att lyssna på musik via internet. I komprimeringen
förstörs delar av ljudinformationen vilket gör
att detta format ej lämpar sig för lagring av
ljudfiler.
-=N=-
-=O=-
OGG Vorbis
Komprimerat musikformat som är gratis. Håller
lite högre kvalitet än MP3 filer men kräver
speciella program för att kunna spelas upp. I komprimeringen
förstörs delar av ljudinformationen vilket gör
att detta format ej lämpar sig för lagring av
ljudfiler.
-=P=-
Part
Fungerar som en behållare som kan samla
upp en eller flera Events
Project Cursor
I Cubase är detta "uppspelnings strecket".
D.v.s. den markör som talar om vart uppspelning skall
ske från.
-=Q=-
-=R=-
Reverb
Effekt som simulerar rumsakustik. Spelar man
in i rum som saknar eller har väldigt lite rumsakustik
blir ljudet "torrt". Det kan då vara önskvärt
att "blöta" ned ljudet med lite rumsklang
vilket är vad reverb används till. Det finns
flera olika typer av reverb, de vanligaste är rums
reverb. D.v.s. Reverb som försöker efterapa
ett rum. Men sedan finns även spring (fjäder)
reverb och plate (plåt) reverb som egentligen är
gamla analoga reverbtyper som nu återskapas mer
eller mindre lyckat på digital väg.
Right Locator
Se Locators
Ring Modulation
Detta är något man ofta stöter
på i syntar men ibland även i effekter. Två
signaler multipliceras med varandra vilket skapar toner
som oftast är disharmoniska och ej finns med i någon
av grundsignalerna. Detta kan låta väldigt
underligt och omusikaliskt, men kan även resultera
i intressanta klanger när summan och grundljudet
mixas samman.
-=S=-
Samples
Digitalt mätvärde, En ljudfil i CD
kvalitet har en upplösning på 44.1KHz. Vilket
innebär att varje sekund består av 44100 samples.
Alltså används 44100 punkter per sekund i sidled
för att rita ut vågformen.
Subtraktiv syntes
Bygger på att ett frekvensrikt ljud skärs ned med ett filter. D.v.s. att övertoner subtraheras från ljudet och därav namnet. Läs mer i artikeln: Subtraktiv Syntes
-=T=-
-=U=-
-=V,W=-
WinAmp
Gratis mediaspelare som av många föredras
framför bl.a. Windows Mediaplayer, Real Audioplayer
och Quicktime. WinAmp kan vara ett väldigt bra verktyg
när man jobbar med Cubase eftersom det tillåter
en att snabbt lyssna och spola fram och tillbaka i ljudfiler
och cd skivor. Dessutom kan man enkelt konvertera långa
listor med t.ex. mp3 filer till wav format för att
sedan enkelt kunna importera i Cubase.
VST
Står för Virtual System Technology
och är Steinbergs egna format för plugin effekter
som t.ex. reverb och kompressorer.
VSTi
Står för Virtual System Technology Instrument
och är Steinbergs egna format för plugin instrument
som t.ex. orglar, synthar och trummaskiner.
-=X=-
-=Y=-
-=Z=-
|