P R O J E C T . W I N D O W

New Project
När man vill påbörja ett nytt projekt klickar man på File menyn och väljer New Project. Då möts man av en skärm som frågar vilken typ av template man vill använda för projektet. Dessa är endast mallar som kan förenkla inställningarna av projektet om man redan i förväg vet vad man behöver. Om man skall spela in 18 kanaler ljud kan det vara smidigt att använda "24 Track Audio Recorder" som template och ta bort oanvända kanaler istället för att använda en tom template och skapa 18 kanaler ljudspår. Oftast är dock Empty att föredra eftersom man då skapar kanaler utefter att man behöver dem vilket är ett smidigt sätt att jobba på. Första gångerna man skapar nya projekt är Empty absolut att rekommendera eftersom man då blir tvungen att lära sig hur man skapar de olika kanaltyperna i det tomma arbetsfältet.

Select Directory
Då template är vald är det dags att välja vart man vill lägga sitt nya projekt. Ett bra tips är att skapa en katalog som skall innehålla alla de projekt man jobbar med. I denna katalog kan man sedan lägga ytterliggare kataloger för att ordna upp vart saker och ting ska ligga så att man enkelt hittar igen det. Om man t.ex. skapar en katalog som heter Cubase Projekt så kan man i denna skapa kataloger efter vad man jobbar med. Har man spelat in en demo åt bandet Slimfish så får de en egen katalog inuti Cubase Projekt katalogen o.s.v. När man trycker på OK skapas sedan de nödvändiga kataloger som behövs till projektet automatiskt som t.ex. en Audio katalog där allt inspelat ljud kommer att hamna. Ett tomt projekt fönster kommer nu att öppnas. Innan vi tittar på vad alla knappar och menyer heter och vad de är till för så tänkte jag att vi ska ta en titt på vilka inställningar vi kan göra på projektet vi just skapat.

P R O J E C T . S E T T I N G S

Project Settings
I Project menyn hittar man Project Settings. Detta fönster låter oss ändra vissa inställningar på vårat nyskapade projekt. Detta kan vara viktigt om man skall spela in ljud i projektet eftersom man här ställer in vilken upplösning och kvalitet det inspelade ljudet skall ha och i vilket format det skall vara.

Start / Length
Denna inställning avgör vid vilken tid projektet skall börja och sluta. Att ha andra starttider än noll kan vara användbart vid synkning. Sluttiden är vad som kommer vara synligt i projektet. Om saker börjar hamna utanför projektets längd kan man enkelt när som helst under projektets gång gå in här och ändra på denna inställning.

Frame Rate
Om Cubase synkar mot något annat och är slav ställs denna inställning in automatiskt. Skulle Cubase istället vara master så kan man med denna inställning ställa in vilken Frame Rate synk signalen skall ha.

Display Format
Detta är samma inställning som finns på Transport Bar'en.

Display Offset
Genom att ändra denna inställning kan man förskjuta tiden som visas i linjalen och dylikt. På så vis kan man om man synkar mot något annat ställa denna till samma tid som Start tiden och få det att se ut som att projektet börjar på tiden noll.

Sample Rate
Sample Rate är vilken upplösning som skall användas för inspelning och uppspelning av ljud i Cubase. Exempelvis 44.1KHz, 48KHz eller 96KHz. Detta är beroende av vilket ljudkort man använder.

Record Format
Detta är inspelningsupplösning i form av bitdjup. Detta är avgörande för signal-brus förhållandet. Här man t.ex. välja 16, 24 eller 32bit. Detta är beroende av vilket ljudkort man använder.

Record File Type
Här kan man tvinga Cubase att använda olika filformat vid inspelning för att göra det enklare att jobba mot andra system. Wave är ett typiskt PC format medan AIFF är ett typiskt Macintosh format. Broadcast Wave är vanliga wavefiler med möjligthet att inkludera extra textinformation.

Stereo Pan Law
Denna inställning används för att kompensera för det faktum att en stereo signal har högre volym när den är panorerad mot mitten än mot sidorna eftersom de två kanalerna då adderas till varandra. Tack vare denna inställning justerar Cubase då automatiskt så att volymen är mer eller mindre konstant vart man än panorerar signalen. Genom att ställa Pan Law på 0db tar man bort denna funktion och genom att ställa den på -6db överdriver man den så att signalen blir lägre mot mitten. Om man inte ändrat på denna inställning så kommer att stå på -3db vilket gör att nivån är jämn oberoende av vart man panorerat ljudet.

Events & Parts
Innan vi tittar närmre på verktygen är det viktigt att förstå vad en Event och en Part är i Cubase eftersom verktygen kan påverka dessa på olika sätt. En Event är en händelse, detta kan vara en automationspunkt, en video snutt, en MIDI not eller en inspelad ljud fil. En Part är en samling händelser, t.ex. 8 midi noter eller 3 ljud filer samlade i ett block.

Video och Automation Events kan enbart visas som Events och redigeras direkt i Project fönstret

MIDI Events är alltid samlade i MIDI Parts i Project fönstret. Dessa fungerar som en sorts behållare och endast enkla redigeringar kan göras på dessa. För att redigera innehållet i dessa behållare måste MIDI Eventsen redigeras i MIDI Edit fönstret.

Audio Events kan visas och redigeras både som Events och Parts i Project fönstret. Audio Parts kan användas då man vill redigera flera Audio Events som en och samma enhet.

Transport Bar <-<- Project Window ->->Toolbar

© 2003 - Markus "Majken" Höglund