P
R O J E C T . W I N D O W |
|
New
Project
När man vill påbörja ett nytt projekt klickar
man på File menyn och väljer New Project. Då
möts man av en skärm som frågar vilken typ
av template man vill använda för projektet. Dessa
är endast mallar som kan förenkla inställningarna
av projektet om man redan i förväg vet vad man
behöver. Om man skall spela in 18 kanaler ljud kan
det vara smidigt att använda "24 Track Audio Recorder"
som template och ta bort oanvända kanaler istället
för att använda en tom template och skapa 18 kanaler
ljudspår. Oftast är dock Empty att föredra
eftersom man då skapar kanaler utefter att man behöver
dem vilket är ett smidigt sätt att jobba på.
Första gångerna man skapar nya projekt är
Empty absolut att rekommendera eftersom man då blir
tvungen att lära sig hur man skapar de olika kanaltyperna
i det tomma arbetsfältet. |
|
|
Select
Directory
Då template är vald är det dags att välja
vart man vill lägga sitt nya projekt. Ett bra tips
är att skapa en katalog som skall innehålla alla
de projekt man jobbar med. I denna katalog kan man sedan
lägga ytterliggare kataloger för att ordna upp
vart saker och ting ska ligga så att man enkelt hittar
igen det. Om man t.ex. skapar en katalog som heter Cubase
Projekt så kan man i denna skapa kataloger efter vad
man jobbar med. Har man spelat in en demo åt bandet
Slimfish så får de en egen katalog inuti Cubase
Projekt katalogen o.s.v. När man trycker på OK
skapas sedan de nödvändiga kataloger som behövs
till projektet automatiskt som t.ex. en Audio katalog där
allt inspelat ljud kommer att hamna. Ett tomt projekt fönster
kommer nu att öppnas. Innan vi tittar på vad
alla knappar och menyer heter och vad de är till för
så tänkte jag att vi ska ta en titt på
vilka inställningar vi kan göra på projektet
vi just skapat. |
|
P
R O J E C T . S E T T I N G S |
Project
Settings
I Project menyn hittar man Project Settings. Detta fönster
låter oss ändra vissa inställningar på
vårat nyskapade projekt. Detta kan vara viktigt om man
skall spela in ljud i projektet eftersom man här ställer
in vilken upplösning och kvalitet det inspelade ljudet
skall ha och i vilket format det skall vara. |
|
|
Start
/ Length
Denna inställning avgör vid vilken tid projektet
skall börja och sluta. Att ha andra starttider än
noll kan vara användbart vid synkning. Sluttiden är
vad som kommer vara synligt i projektet. Om saker börjar
hamna utanför projektets längd kan man enkelt när
som helst under projektets gång gå in här
och ändra på denna inställning.
Frame Rate
Om Cubase synkar mot något annat och är
slav ställs denna inställning in automatiskt. Skulle
Cubase istället vara master så kan man med denna
inställning ställa in vilken Frame Rate synk signalen
skall ha.
Display Format
Detta är samma inställning som finns på
Transport Bar'en.
Display Offset
Genom att ändra denna inställning kan man
förskjuta tiden som visas i linjalen och dylikt. På
så vis kan man om man synkar mot något annat ställa
denna till samma tid som Start tiden och få det att
se ut som att projektet börjar på tiden noll.
Sample Rate
Sample Rate är vilken upplösning som skall
användas för inspelning och uppspelning av ljud
i Cubase. Exempelvis 44.1KHz, 48KHz eller 96KHz. Detta är
beroende av vilket ljudkort man använder.
Record Format
Detta är inspelningsupplösning i form av
bitdjup. Detta är avgörande för signal-brus
förhållandet. Här man t.ex. välja 16,
24 eller 32bit. Detta är beroende av vilket ljudkort
man använder.
Record File Type
Här kan man tvinga Cubase att använda olika
filformat vid inspelning för att göra det enklare
att jobba mot andra system. Wave är ett typiskt PC format
medan AIFF är ett typiskt Macintosh format. Broadcast
Wave är vanliga wavefiler med möjligthet att inkludera
extra textinformation.
Stereo Pan Law
Denna inställning används för att
kompensera för det faktum att en stereo signal har högre
volym när den är panorerad mot mitten än mot
sidorna eftersom de två kanalerna då adderas till
varandra. Tack vare denna inställning justerar Cubase
då automatiskt så att volymen är mer eller
mindre konstant vart man än panorerar signalen. Genom
att ställa Pan Law på 0db tar man bort denna funktion
och genom att ställa den på -6db överdriver
man den så att signalen blir lägre mot mitten.
Om man inte ändrat på denna inställning så
kommer att stå på -3db vilket gör att nivån
är jämn oberoende av vart man panorerat ljudet. |
|
Events
& Parts
Innan vi tittar närmre på verktygen är det
viktigt att förstå vad en Event och en Part är
i Cubase eftersom verktygen kan påverka dessa på
olika sätt. En Event är en händelse, detta
kan vara en automationspunkt, en video snutt, en MIDI not
eller en inspelad ljud fil. En Part är en samling händelser,
t.ex. 8 midi noter eller 3 ljud filer samlade i ett block.
Video och Automation Events kan enbart visas som Events och
redigeras direkt i Project fönstret
MIDI Events är alltid samlade i MIDI Parts i Project
fönstret. Dessa fungerar som en sorts behållare
och endast enkla redigeringar kan göras på dessa.
För att redigera innehållet i dessa behållare
måste MIDI Eventsen redigeras i MIDI Edit fönstret.
Audio Events kan visas och redigeras både som Events
och Parts i Project fönstret. Audio Parts kan användas
då man vill redigera flera Audio Events som en och samma
enhet. |
|
©
2003 - Markus "Majken" Höglund
|