T R A N S P O R T . B A R |
|
Transport
Bar (F2)
Cubase SL/SX's Transport Bar fungerar på samma sätt
som knapparna på en bandspelare. Det finns grundfunktioner
som play, pause, stop, rec och dylikt men även mer
avancerade funktioner som t.ex. om man vill stänga
av eller sätta på metronomen och vilket tempo
projektet skall ha. Innehålet på Transport Bar'en
finns även med genom snabbtangenter eller andra knappar
i Cubase SL/SX. Den är alltså tänkt att
användas som hjälpreda, för att enkelt komma
åt saker på ett övergripligt sätt.
Man kan se det lite som en verktygslåda där man
samlat de viktigaste verktygen för uppspelning och
inspelning. Här nedan kommer jag från vänster
till höger att gå igenom alla de olika delar
som finns med och förklara vad de gör och ge exempel
på användningsområden. |
|
|
Rec Mode: Normal/Merge ”Gäller
endast MIDI”
När man spelar in ett MIDI parti så att det överlappar
ett tidigare inspelat parti kommer det i Normal Mode att
ligga ovanpå det tidigare partiet. Använder man
istället Merge Mode kommer de två partierna att
smälta samman till ett parti.
Cycle Rec: Mix/Overwrite ”Gäller
endast MIDI”
Detta gäller endast för Cycle Rec, d.v.s. inspelning
i loopat läge. Skillnaden mellan Mix och Overwrite
är hurvida man vill spela över (Overwrite) eller
blanda signalen (Mix) när loopen börjar om från
början igen. Mix kan användas när man med
hjälp av ett MIDI klaviatur ska spela in en piano slinga
till en refräng. Men eftersom det är en svår
slinga så vill man först spela melodi och sedan
bastonerna. Då sätter man enkelt ut en loop kring
refrängen och spelar först melodin, när loopen
börjar om från början spelar man sedan basslingan.
|
|
|
Auto
Quantize ”Gäller endast MIDI”
Om Auto Quantize är påslagen kommer all midi
som spelas in att kvantiseras efter det inställda kvantiseringsvärdet.
Detta kan vara oönskat och kan förstöra en
inspelning, man kan istället kvantisera i efterhand.
Så det kan vara klokt att försäkra sig både
en och två gånger om att detta inte är
aktiverat när det inte ska vara det. I kapitlet om
MIDI inspelning och redigering kommer vi gå in närmare
på vad kvantisering är och hur det fungerar.
Punch In
Om Punch In är aktiverat så kommer inspelning
att starta från Left Locator.
Detta innebär att om man sätter Left Locator i
början av första refrängen på en låt
och placerar Project
Cursor
i början av första versen och sedan trycker på
play. Så kommer låten att spelas upp från
första versen tills den kommer till refrängen
då den byter från uppspelning till inspelning.
Observera att man trycker på play och inte på
rec för att använda Punch In för inspelning.
Cycle Mode
Cycle Mode är uppspelning och inspelning i loopat läge.
Detta ställs in genom att Left & Right Locator
placeras kring det område man vill loopa.
Punch Out
Punch Out fungerar på samma sätt som Punch In
fast här är det istället Right Locator som
bestämmer när inspelningen ska avslutas. Denna
funktion används relativt sällan men kan vara
bra om man t.ex. själv agerar musiker och inspelningstekniker.
Genom att använda denna funktion tillsammans med Punch
In kan man då gå iväg och lägga sången
på en låt i ett sångbås och försäkra
sig om att det inte spelas in onödigt material utan
att inspelning exempelvis endast sker under refrängen. |
|
|
Left
& Right Locator
Left Locator bestämmer inspelnings (Rec) start, Punch
In och början av en loop (Cycle). Right Locator bestämmer
vart Punch Out och slutet av en loop (Cycle) skall vara.
Dessa värden kan enkelt justeras genom att man klickar
på dem och skriver in nya siffror. |
|
|
Pre
& Post Roll
Om Preroll är aktiverat kommer Project Cursorn att
hoppa det tid antal (sekunder, takter, frames) Preroll är
inställt på innan uppspelning (Play) och inspelning
(Rec) startar. Detta kan användas för att få
höra en takt eller två innan själva inspelningen
börjar. Detta fungerar både under uppspelning
och inspelning men är under uppspelning egentligen
bara bra för att testa om Preroll värdet är
lagomt innan man spelar in. Postroll fungerar likadant men
spelar då upp det antal sekunder man ställt in
i Postroll värdet efter att uppspelning och inspelning
egentligen skall sluta. Postroll fyller egentligen så
vitt jag kan komma på inget som helst syfte utan finns
mest bara för att finnas. Observera, detta fungerar
endast om Pre/Post Roll är aktiverat. Detta gör
man genom att kryssa för Use Pre/Post Roll på
menyn som heter Transport i Cubase. |
|
|
Position
Display
Position Display visar vart Project Cursorn befinner sig.
Det lilla minus och plus tecknet flyttar Project Cursorn
framåt och bakåt lite i taget i det aktuella
projektet.
Position Slider
Detta är den långa linjen som är delvis
blåfärgad. Genom att dra i denna kan man enkelt
flytta Project Cursorn framåt och bakåt i det
aktuella projektet.
Display Format
Genom att trycka på den lilla pilen nedåt kan
man här bestämma i vilket tidsformat Position
Displayen och linjalen (Ruler) i projekt fönstret skall
visas. Den lilla symbolen bredid pilen kommer då även
att ändras till det aktuella formatet ”Bars+Beats
(not), Seconds (klocka), 24 fps (filmruta), o.s.v.”.
När man ändrar på Display Format så
är det samma sak som att gå in på Project
Setup och ändra Display Format där, d.v.s. att
ändringen är global och kommer att visa all tidsmarkeringar
i det aktuella tidsformatet. Om du vill ha olika tidsformat
på linjalen (Ruler) och i Position Displayen så
får du först ändra på Display Format
och sedan ändra på linjal (Ruler) inställningen. |
|
|
Play
Buttons
Dessa är i tur och ordning. Go to project start som
flyttar Project Cursorn till början, Rewind som spolar
bakåt, Fast Forward som spolar framåt, Go to
project end som flyttar Project Cursorn till slutet, Stop
som avbryter uppspelning, Start som påbörjar
uppspelning och Record som påbörjar inspelning. |
|
|
Click
(C)
När Click är aktiverat så kommer en metronom
att räkna takten i projektets tempo. För avancerade
inställningar finns ett eget fönster för
metronomen där man kan välja hur metronomen skall
räkna och vilka ljud den skall använda.
Master
Denna inställning avgör om Master Tempo Track
ska användas eller inte. Om Master Tempo Track är
på går det enbart att ändra tempo i projektet
genom att editera tempo spåret. Master Tempo Track
tillåter en att göra avancerade tempo ändringar
under projektets gång. Som default, d.v.s. ursprungsläge,
är Master Tempo Track aktiverad men oftast används
det inte då man ändera använder ett fast
tempo i projektet eller är oberoende av tempo. Alltså
kan man göra som vana att alltid stänga av Master
Tempo Track när man startar ett nytt projekt så
att man fritt kan ändra tempo genom att skriva in ett
nytt tempo i Tempo Displayen.
Sync
Sync aktiverar Synchronization med t.ex. en midimodul eller
en rullbandspelare. När detta är aktiverat agerar
Cubase slav och all uppspelning sker via synk från
något annat. |
|
|
Tempo
Denna display visar tempot i det projekt man har öppet.
Genom att klicka på texten kan man skriva in ett nytt
tempo värde. Observera dock att det nya tempot endast
kommer att användas om Master Tempo Track är avaktiverad.
Taktart
På samma sätt som man ändrar tempot
kan man även ändra taktarten. Detta kommer att
påverka taktmarkeringarna när Bars+Beats används
som Display Format i projekt fönstret.
Sync Status
Detta visar om synkningen är offline eller
online. D.v.s. om Cubase har kontakt med det man tänkt
synka med. |
|
|
Midi
Activity
Här kan man snabbt se om Midi skickas eller tas emot
av Cubase. Genom att kontrollera om mätaren för
MIDI In lyser när man spelar på sitt MIDI klaviatur
kan man enkelt kolla om något är fel som t.ex.
at en sladd ej är kopplad eller dylikt. |
|
|
Transport
Bar Settings
Högerklickar man på transport bar'en kommer en
ruta fram som visar olika alternativ för att optimera
interfacet utefter de önskemål man själv
har. På så vis kan man dölja de knappar
man aldrig använder i det projeketet man jobbar med.
Då får man en enkel och smidig Transport Bar
som inte slösar på dyrbar plats på skärmen. |
|
©
2003 - Markus "Majken" Höglund
|