T R A N S P O R T . B A R

Transport Bar (F2)
Cubase SL/SX's Transport Bar fungerar på samma sätt som knapparna på en bandspelare. Det finns grundfunktioner som play, pause, stop, rec och dylikt men även mer avancerade funktioner som t.ex. om man vill stänga av eller sätta på metronomen och vilket tempo projektet skall ha. Innehålet på Transport Bar'en finns även med genom snabbtangenter eller andra knappar i Cubase SL/SX. Den är alltså tänkt att användas som hjälpreda, för att enkelt komma åt saker på ett övergripligt sätt. Man kan se det lite som en verktygslåda där man samlat de viktigaste verktygen för uppspelning och inspelning. Här nedan kommer jag från vänster till höger att gå igenom alla de olika delar som finns med och förklara vad de gör och ge exempel på användningsområden.

Rec Mode: Normal/Merge ”Gäller endast MIDI”
När man spelar in ett MIDI parti så att det överlappar ett tidigare inspelat parti kommer det i Normal Mode att ligga ovanpå det tidigare partiet. Använder man istället Merge Mode kommer de två partierna att smälta samman till ett parti.


Cycle Rec: Mix/Overwrite ”Gäller endast MIDI”
Detta gäller endast för Cycle Rec, d.v.s. inspelning i loopat läge. Skillnaden mellan Mix och Overwrite är hurvida man vill spela över (Overwrite) eller blanda signalen (Mix) när loopen börjar om från början igen. Mix kan användas när man med hjälp av ett MIDI klaviatur ska spela in en piano slinga till en refräng. Men eftersom det är en svår slinga så vill man först spela melodi och sedan bastonerna. Då sätter man enkelt ut en loop kring refrängen och spelar först melodin, när loopen börjar om från början spelar man sedan basslingan.

Auto Quantize ”Gäller endast MIDI”
Om Auto Quantize är påslagen kommer all midi som spelas in att kvantiseras efter det inställda kvantiseringsvärdet. Detta kan vara oönskat och kan förstöra en inspelning, man kan istället kvantisera i efterhand. Så det kan vara klokt att försäkra sig både en och två gånger om att detta inte är aktiverat när det inte ska vara det. I kapitlet om MIDI inspelning och redigering kommer vi gå in närmare på vad kvantisering är och hur det fungerar.

Punch In
Om Punch In är aktiverat så kommer inspelning att starta från Left Locator. Detta innebär att om man sätter Left Locator i början av första refrängen på en låt och placerar Project Cursor i början av första versen och sedan trycker på play. Så kommer låten att spelas upp från första versen tills den kommer till refrängen då den byter från uppspelning till inspelning. Observera att man trycker på play och inte på rec för att använda Punch In för inspelning.

Cycle Mode

Cycle Mode är uppspelning och inspelning i loopat läge. Detta ställs in genom att Left & Right Locator placeras kring det område man vill loopa.

Punch Out
Punch Out fungerar på samma sätt som Punch In fast här är det istället Right Locator som bestämmer när inspelningen ska avslutas. Denna funktion används relativt sällan men kan vara bra om man t.ex. själv agerar musiker och inspelningstekniker. Genom att använda denna funktion tillsammans med Punch In kan man då gå iväg och lägga sången på en låt i ett sångbås och försäkra sig om att det inte spelas in onödigt material utan att inspelning exempelvis endast sker under refrängen.

Left & Right Locator
Left Locator bestämmer inspelnings (Rec) start, Punch In och början av en loop (Cycle). Right Locator bestämmer vart Punch Out och slutet av en loop (Cycle) skall vara. Dessa värden kan enkelt justeras genom att man klickar på dem och skriver in nya siffror.

Pre & Post Roll
Om Preroll är aktiverat kommer Project Cursorn att hoppa det tid antal (sekunder, takter, frames) Preroll är inställt på innan uppspelning (Play) och inspelning (Rec) startar. Detta kan användas för att få höra en takt eller två innan själva inspelningen börjar. Detta fungerar både under uppspelning och inspelning men är under uppspelning egentligen bara bra för att testa om Preroll värdet är lagomt innan man spelar in. Postroll fungerar likadant men spelar då upp det antal sekunder man ställt in i Postroll värdet efter att uppspelning och inspelning egentligen skall sluta. Postroll fyller egentligen så vitt jag kan komma på inget som helst syfte utan finns mest bara för att finnas. Observera, detta fungerar endast om Pre/Post Roll är aktiverat. Detta gör man genom att kryssa för Use Pre/Post Roll på menyn som heter Transport i Cubase.

Position Display
Position Display visar vart Project Cursorn befinner sig. Det lilla minus och plus tecknet flyttar Project Cursorn framåt och bakåt lite i taget i det aktuella projektet.

Position Slider
Detta är den långa linjen som är delvis blåfärgad. Genom att dra i denna kan man enkelt flytta Project Cursorn framåt och bakåt i det aktuella projektet.

Display Format
Genom att trycka på den lilla pilen nedåt kan man här bestämma i vilket tidsformat Position Displayen och linjalen (Ruler) i projekt fönstret skall visas. Den lilla symbolen bredid pilen kommer då även att ändras till det aktuella formatet ”Bars+Beats (not), Seconds (klocka), 24 fps (filmruta), o.s.v.”. När man ändrar på Display Format så är det samma sak som att gå in på Project Setup och ändra Display Format där, d.v.s. att ändringen är global och kommer att visa all tidsmarkeringar i det aktuella tidsformatet. Om du vill ha olika tidsformat på linjalen (Ruler) och i Position Displayen så får du först ändra på Display Format och sedan ändra på linjal (Ruler) inställningen.

Play Buttons
Dessa är i tur och ordning. Go to project start som flyttar Project Cursorn till början, Rewind som spolar bakåt, Fast Forward som spolar framåt, Go to project end som flyttar Project Cursorn till slutet, Stop som avbryter uppspelning, Start som påbörjar uppspelning och Record som påbörjar inspelning.

Click (C)
När Click är aktiverat så kommer en metronom att räkna takten i projektets tempo. För avancerade inställningar finns ett eget fönster för metronomen där man kan välja hur metronomen skall räkna och vilka ljud den skall använda.

Master
Denna inställning avgör om Master Tempo Track ska användas eller inte. Om Master Tempo Track är på går det enbart att ändra tempo i projektet genom att editera tempo spåret. Master Tempo Track tillåter en att göra avancerade tempo ändringar under projektets gång. Som default, d.v.s. ursprungsläge, är Master Tempo Track aktiverad men oftast används det inte då man ändera använder ett fast tempo i projektet eller är oberoende av tempo. Alltså kan man göra som vana att alltid stänga av Master Tempo Track när man startar ett nytt projekt så att man fritt kan ändra tempo genom att skriva in ett nytt tempo i Tempo Displayen.

Sync
Sync aktiverar Synchronization med t.ex. en midimodul eller en rullbandspelare. När detta är aktiverat agerar Cubase slav och all uppspelning sker via synk från något annat.

Tempo
Denna display visar tempot i det projekt man har öppet. Genom att klicka på texten kan man skriva in ett nytt tempo värde. Observera dock att det nya tempot endast kommer att användas om Master Tempo Track är avaktiverad.

Taktart
På samma sätt som man ändrar tempot kan man även ändra taktarten. Detta kommer att påverka taktmarkeringarna när Bars+Beats används som Display Format i projekt fönstret.

Sync Status
Detta visar om synkningen är offline eller online. D.v.s. om Cubase har kontakt med det man tänkt synka med.

Midi Activity
Här kan man snabbt se om Midi skickas eller tas emot av Cubase. Genom att kontrollera om mätaren för MIDI In lyser när man spelar på sitt MIDI klaviatur kan man enkelt kolla om något är fel som t.ex. at en sladd ej är kopplad eller dylikt.

Transport Bar Settings
Högerklickar man på transport bar'en kommer en ruta fram som visar olika alternativ för att optimera interfacet utefter de önskemål man själv har. På så vis kan man dölja de knappar man aldrig använder i det projeketet man jobbar med. Då får man en enkel och smidig Transport Bar som inte slösar på dyrbar plats på skärmen.

Inledning <-<- Transport Bar ->-> Project Window

© 2003 - Markus "Majken" Höglund